بازیابی اطلاعات انواع هارد و فلش مموری

روشاپارس رایانه با داشتن تیمی قدرتمند از متخصصین، قادر است شما را در بازیابی اطلاعات از دست رفته‌تان کمک کند کاربران می توانند برای بازیابی تصاویر، ویدئو ها و آهنگ هایی که به صورت تصادفی از رایانه، درایو USB، دوربین دیجیتال و سایر ابزار های ذخیره این فایل ها حذف شده اند و از دست رفته اند، به ما رجوع کنند. روشاپارس به شما در بازیابی تصاویر و خاطرات شیرین خود کمک خواهد کرد!

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
نویسندگان
پیوندهای روزانه

این مطلب از این سایت گرفته شده است

1. ریکاوری بازیابی اطلاعات از خرابی های فیزیکالی هارد . ما قادر به بازیابی این هاردها هستیم .

2. ریکاوری بازیابی اطلاعات از خرابی های ساختار لاجیکال . مراکزی که Pc 3000 روسی دارند

3. ترکیب دو مورد بالا .

خرابی های فیزیکالی

پلیت . هد . مگنت . موتور . سیلندر

خرابی های لاجیکال

1. تمامی ساختار لاجیکالی که باعث میشود هارد به دیتا دسترسی پیدا نکند .

2. خرابی های سیستمی

3. ویروس

4.اشتباهات فردی هنگام ویندوز ریختن . فرمت . پارتیشن بندی .دیلت

اطلاعات این گونه هاردها بازیابی میشود ولی باید دقت شود دستکاری نشود

عیوب مختلف دیگر

هاردهای بدسکتوری که بازیابی میشود (این مرکز راه حل خاصی برای حل این مشکل دارد )

هاردهایی هستند که وارد ناحیه دیتا نمیشوند

روشهای مختلفی برای حل این مشکل وجود دارد اگر یک هارد مثل خودش باشد مشکل این گونه هاردها قابل حل تر میباشد

بعضی از هاردها هم چندین مشکل را باهم دارند که کار برای بازیابی ریکاوری اطلاعات کمی سخت تر میشود

یک نوع خرابی هاردیسک بدسکتور است که هد روی سطح دیسک ضربه میخورد و باعث خرابی سطح دیسک می شود و بعضی مواقع آنرا خراش میدهد اگر این خرابی ناحیه SA را آسیب بزند بازیابی ریکاوری هارد بسیار مشکل می شود .

هارد هایی که نمیتواند دیتکت کند و سیستم آنها را شناسایی نمی کند

بعد از پیدا کردن علت آن بازیابی اطلاعات می شوند

 

هسته اصلی اطلاعات در فن آوری اطلاعات است وهسته فن آوری اطلاعات در پردازش و ذخیره سازی اطلاعات است . همزمان با پیشرفت و توسعه اطلاعات و همه گیر شدن کامپیوتر های خانگی افراد اطلاعات مفید بیشتری را بدست می آورند و نسبت به گذشته احساس نیاز بیشتری به اطلاعات می کنند .

در مورد داده های حجیم مسئله اصلی فن آوری ، ذخیره سازی این نوع اطلاعات است . بنابراین روشهای ذخیره سازی داده ها و روش بازیابی و مشاهده آنها نکته کلیدی است.

بدیهی است برای ذخیره اطلاعات لازم است از device استفاده شود و واضح تر این است که انواع زیادی device ذخیره سازی وجود دارد و مهم تر از همه security داده ها در روش ذخیره سازی است و این اهمیت به دقت ، قابلیت استفاده و قابلیت اطمینان داده ها نیز وجود دارد. این یک حقیقت کلی است که داده غیر قابل بازیابی داده ای بی ارزش است .

اصول ابتدایی و مقدماتی:

I ) اصول ابتدایی بازیابی اطلاعات:

1. معانی ضمنی data :

مفهوم data بسیار وسیع است و فقط شامل فایلهای multi – media مانند اسناد ، عکس ها و صداها که در فایل سیستمی و یا بصورت data ذخیره می شوند ، نیست و شامل اطلاعات سخت افزاری ، آدرس های شبکه و ... که برای ذخیره و مدیریت اطلاعات هستند نیز می باشد .

2. ماهیت بازیابی اطلاعات :

بازیابی اطلاعات یعنی بازیافت داده های مفقود شده ، حذف شده ، غیر قابل استفاده و خارج از دسترس که به دلایل مختلف این داده ها خراب شده اند ؛ می باشد .

بازیابی اطلاعات فقط فایل های مفقود شده را برنمی گرداند بلکه فایل های corrupt شده را نیز برمی گرداند . بر اساس روشهای مختلف از دست رفتن داده ها متدهای مختلفی برای بازیابی اطلاعات وجود دارد .

به دلایل مختلف سخت افزاری و نرم افزاری مختلف data از بین می رود و به همین دلیل به روشهای مختلف سخت افزاری و نرم افزاری مختلف می توان داده ها را بازیابی کرد .

بر خلاف روش های پیشگیری مانند داشتن یک back up ، بازیابی اطلاعات یک روش درمانی است . بهترین راه برای ضمانت وبیمه کردن امنیت داده ها این است که بطور منظم back up تهیه کنیم و اگر این کار را بصورت اصولی انجام دهید از دست رفتن داده ها به حداقل ممکن می رسد .

3. قلمرو Data Recovery :

مشکلات و حوادث مختلفی ممکن است برای data ایجاد شود پس می توان قلمرو بازیابی اطلاعات را بر اساس نشانه ها و علائم مختلف به نواحی زیر تقسیم بندی کرد :

 

System Problem (مشکلات سیستم):

علامت اصلی این است که نمی توانید وارد سیستم شوید و یا اینکه سیستم نرمال نیست و یا اینکه کامپیوتر شما با وقفه کار می کند .

دلایل مختلف و پیچیده ای باعث این امر می شود و بنابراین ازمتدهای پردازش مختلفی استفاده می کنیم

یکی از دلایل ایجاد این علامت ممکن است این باشد که یک فایل سیستمی اصلی مفقود و یا corrupt شده باشد . و یا اینکه در هارددیسک شما چند bad track وجود دارد ؛ هارد شما ضربه خورده است ؛ MBR و یا DBR از بین رفته است یا اینکه تنظیمات CMOS نادرست است و ...

- b ad track:

دو نوع bad track وجود دارد: logical و physical

Bad track های منطقی اساساً بوسیله عملکرد و عملیات نا صحیح ایجاد می شود . و بوسیله یک نرم افزار بازیابی می شود . این در حالیست که bad track های فیزیکی بوسیله آسیب های فیزیکی و ضربه های فیزیکی ایجاد می شود و بوسیله تغییر پارتیشن و یا سکتور بازیابی می شوند . . زمانی که به bad track برخورد کردید بهتر است از data خود back up تهیه کنید تا مبادا آن را از دست بدهید.

- مشکل پارتیشن :

اگر پارتیشنی شناسایی نمی شود (non identify) ؛ یا اینکه غیر قابل دستیابی است و یا بصورت فرمت نشده شناخته می شود

- از دست رفتن فایلها:

اگرفایل ها به خاطر delete کردن ، format کردن یا بروز پیغام خطا در Ghost Clone از بین برود با ابزارهای بازیابی فایل می توان فایل ها را برگرداند.

- از بین رفتن Password :

اگر پسورد سیستم ، پایگاه داده ها یا account از بین برود بعضی ابزار مخصوص کشف رمز که مشابه شکل داده مانند word یا WinZip است ، بکار می رود.

- Repair فایلها :

به دلایلی بعضی از فایلها قابل دستیابی یا استفاده نیستند و یا اینکه محتویات آن فایلها پر از کاراکترهای آسیب دیده باشد ، در این شرایط ابزارهای مخصوص بازیابی فایل وجود دارد که می توان از آنها استفاده کرد

3. اصول کلی بازیابی اطلاعات :

Data recovery یک فرایند است که طی آن دادها جستجو و بازیابی می شوند و ممکن است در موقعیت های مختلف ریسک زیادی داشته باشد . ممکن است اتفاقات زیادی که غیر قابل انتظار نیز هستند رخ دهد . بنابراین برای اینکه آسیب های data recovery را به حداقل برسانیم :

· از همه داده های موجود در هارددیسک خود back up تهیه کنید

· از آسیب دیدن مجدد تجهیزات جلوگیری کنید .

· لطفاً هیچ چیز دیگری روی device که قرار است بازیابی شود نریزید.

· سعی کنید اطلاعات دقیق و جزئیات چگونگی از دست رفتن data را بفهمید .

· از data بازیابی شده به موقع back up تهیه کنید.

II ) از دست رفتن data :

در حقیقت دلایل مختلفی سبب از دست رفتن data می شود : سخت افزار ، نرم افزار ، ساختگی ، طبیعی ، عمدی و غیر عمد و ...

عموماً دو دلیل برای از دست رفتن data وجود دارد : نرم افزاری و سخت افزاری.

1. دلایل نرم افزاری :

ویروس ، فرمت ، پارتیشن خراب ، عملیات غلط ، حذف شبکه ، قطع برق در حین کار و... از دلایل نرم افزاری است و علائم آن عملکرد بد ، خطا در read ، عدم توانایی در find یا open کردن فایل ها ، گزارش از بین رفتن پارتیشن ها ، عدم فرمت شدن پارتیشن ، از بین رفتن پسورد ها و ....

A : ویروسهای کامپیوتری : برنامه های ویروسی داده ها را خراب یا over write می کند و یا اینکه محتویات آن را پاک می کند.

B : فرمت اشتباه : فرمت سریع و یا کامل پارتیشن می تواند شکل فایل سیستمی (FAT یا NTFS) را تغییر دهد.

C : Mis – Clone : زمانی که از هارد دیسک خود back up تهیه می کنید داده های اورجینال در هارددیسک باقی می ماند .

به این دلایل از ابزارهای نرم افزاریrecovery کردن این مشکلات استفاده می شود و به این نوع بازیابی ، بازیابی اطلاعات بصورت نرم افزاری گفته می شود به این معنی که data شما بوسیله یک software بازیابی می شود و به hardware و خطا و یا نقص در آن ارتباطی ندارد.

زمانی که سیستم بطور نرمال بالا نمی آید :

· جدول پارتیشن invalid است : (اطلاعات این جدول بی اعتبار است .)

- از بین رفتن سیستم عامل باعث می شود boot sector و یا DBR خراب شود

- نقص در disk boot باعث خطا در خواندن فایل سیستمی می شود .

- خراب شدن یا از بین رفتن فرمان مفسر : فایل Command.Com را نمی توان پیدا کرد و یا اینکه این فایل corrupt شده است .

· Invalid System Disk :

- رکورد Dos boot خراب شده است .

- این فرمان یعنی در پارتیشن Dos partition علامت خورده و یا اینکه فایل Command.Com از بین رفته و یا اینکه خراب شده است .

- پیغام خطا هنگام load شدن سیستم عامل : برنامه شروع شونده main boot ، boot sector را بطور ناموفق می خواند .

- هیچ پارتیشن active در هارددیسک پیدا نمی شود : در این حالت پارتیشن های active در جدول پارتیشن به عنوان inactive علامت می خورند .

 

    دلایل سخت افزاری :

بعضی اوقات از بین رفتن data به دلیل سخت افزاری است مثل وجود بدسکتور در هارددیسک ، قطع برق ، آسیب هد ، مشکل panel مدار و ...

زمانی که سخت افزار مشکل پیدا می کند سرعت آن کاهش می یابد. و نمی توان بطور کامل با آن کار کرد ، نمی توان data را دید و ... این مشکلات معمولاً بوسیله عیوب bad track نمایان می شود.

متقابلاً data recovery با سخت افزار به عنوان بازیابی سخت (Hard Recovery) نامیده می شود.مانند آسیب دیدن حافظه میانی ، آسیب دیدن track ، خراش هارد ، آسیب دیدن هد ، آسیب دیدن تشکیلات الکتریکی ، سوختگی چیپ و ....

تفاوت ویژه و قابل ملاحظه ای بین soft recovery و hard recovery وجود دارد یک مدل از بازیابی ریکاوری هارد نیز هست که نرم افزاری سخت افزاری می گویند و ترکیبی از هر دو مدل بازیابی اطلاعات می باشد

III ) تکنولوژی حفاظت کننده data :

امنیت اطلاعات توجه زیادی لازم دارد و افراد برای بهبود این امر از تکنولوژی های جدید برای حفاظت data استفاده می کنند.

1. تکنولوژی SMART :

SMART معمولاً تکنولوژی گزارش و آنالیز بصورت خودنمایانگر (self - monitoring) نامیده می شود که اساساً از HD در مقابل از دست رفتن data زمانی که HD مشکل دارد ، حفاظت می کند.SMART ریسک از دست رفتن data را به حداقل می رساند و برای پیشگیری و یادآوری security داده ها لازم می دهد.

2. SPS : (سیستم حفاظت کننده ارتعاشی)

از ارتعاش هد جلوگیری می کند و به این طریق از آسیب هایی که بواسطه ارتعاش ایجاد می شود جلوگیری می کند

3. DFT :

یک تکنولوژی IBM که حفاظت کننده data است و می تواند هارد دیسک را بوسیله برنامه DFT چک کند. میکرو کدهای DFT در هارددیسک وجود دارد و بوسیله آن ، کاربران می توانند براحتی عملکرد HD را چک کنند .

4. تکنولوژی آرایه فلاپی دیسک :

در اصل "آرایه های اضافی دیسک های کم خرج" یک پروژه در دپارتمان علوم کامپیوتر دانشگاه کالیفرنیا در برکلی در حال انجام است.

این پروژه به این نتیجه نائل شد فایل آرایه دیسک اولیه با ظرفیت 40 GB و پهنای باند 80 MB / sec پیاده سازی شد . این سرور به یک شبکه محلی 1 GB/s ارتباط پیدا می کند .

ابتکار جدید این است که در پروژه 2000 ، به دنبال ایجاد یک سیستم ذخیره سازی توزیع شده از نظر جغرافیایی و اتوماسیون برنامه دیسک و نوارهای اپتیکی می باشد.

این پروژه دستگاه ذخیره سازی لابه لا را به دستگاههای ذخیره سازی توسعه داده وبکار می گیرند. نکته اصلی در این تحقیق توسعه و بهبود تکنیک ها برا مدیریت latency (تاخیر در شبکه ) در I/O و مسیر های شبکه می باشد .

به طور کلی "Inexpency" به مواردی گفته می شود که از دیسک های 3.5 و 5.25 اینچ برای raid اول استفاده می کنند

Raid استاندارد به صورت زیر است :

Raid 0 : آرایه strip شده بصورت غیر زائد

Raid 1 : آرایه Mirror شده

Raid 2 : آرایه Parallel شده بوسیله ECC

Raid 3: آرایه Parallel شده بوسیله مقایسه

Raid 4: آرایه strip شده بوسیله مقایسه

Raid5:آرایه strip شده بوسیله مقایسه گردشی

معنی ومقصود اصلی Raid (آرایه اضافی از دیسک های مستقل) ترکیب کردن هاردهایInexpensive بصورت یک آرایه از هاردها به منظور دستیابی به عملکرد ، ظرفیت و قابلیت اطمینان بالاتر نسبت به یک هارد منفرد با ظرفیت بالاست .

 

میزبان به عنوان یک هارد منفرد از نظر منطقی می باشد . MTBF (متوسط زمان بین بروز دو خطا ) برابراست با MTBF یک هارد منفرد بخش بر تعداد هارد های موجود در این آرایه . به همین دلیل MTBF در Raid 0 برای سیستم های با اموریت حساس بسیار آهسته است

هر چند آرایه های دیسک به روشهای مختلف ذخیره اطلاعات ، تحمل خرابی را نیز پیدا می کنند.

1. SAN :

شبکه ناحیه ذخیره سازی و یا شبکه پشتیبان سرور نامیده می شود. و برای شبکه های پر سرعت روی سرور ها و دستگاههای ذخیره سازی بصورت تخصصی عمل می کند .

یک SAN امکان اتصال در سرتاسر شبکه از هر نقطه به هر نقطه با استفاده از وسایلی مسیر یاب (router) ، درگاه (gate way) ، هاب و سوئیچ فراهم می کند و اتصلات اختصاصی که به روش سنتیبین سرور و دستگاه ذخیره کننده وجود دارد را حذف می کند . در روش قبلی سرور مدیریت و ذخیره سازی را انجام می داد .

هر محدودیتی که مربوط به مقدار داده هایی که سرور می تواند به آن دسترسی داشته باشد به تعداد دستگاههای ذخیره کننده مربوط می شود .

در عوض SAN یک انعطاف پذیری در شبکه ایجاد می کند که یک سرور و یا تعداد بیشتر سرور ناهمگن برای یک دستگاه ذخیره سازی share شود و دستگاه ذخیره سازی می تواند شامل تعداد زیادی device مانند هارددیسک ، دستگاه های ذخیره سازی نوری و ... لازم به ذکر است که دستگاههای ذخیره سازی می تواند از سرور بسیار دور باشد .

2. NAS :‌ (دستگاه ذخیره ساز پیوست به شبکه)

می تواند اطلاعات را که با سرعت زیاد افزایش پیدا می کند ، ذخیره کند . یک وسیله به منظور تهیه back up از فایلها ، فایل سیستمی و ....

این یک عمل پیشگیری برای بیشتر کاربران تازه کار می باشد . این نوع کاربران معمولاً در در اولین تجربه شان با اتفاق disk crash یا حذف اتفاقی یک فایل روبرو می شوند ایده آل اینست که فایلهای back up گرفته شده در یک جای دیگر که fire safe است نگهداری می شوند .

هرچند ممکن است هارد شما گارانتی داشته باشد اما data آن نه گارانتی دارد و نه قابل تعویض و جایگزین است .

3. back up :

گرفتن به موقع back up سوانح و آسیب را به حداقل ممکن کاهش می دهد و بنابراین امنیت data شما بیمه و تضمین می شود.در موقعیت های متفاوت ، روشها متفاوتی وجود دارد اما هر دو روش back up گیری از data بوسیله hardware وclone روش خوبی است و به خوبی کار می کند .

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۸/۰۴

نظرات (۱)

۱۱ بهمن ۹۶ ، ۱۰:۵۹ فروش سنگ آنتیک
سلام دوست عزیز.ممنون بابت مطالب ارزشمندتون.خیلی عالی بود

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی